Temat projektu: W świecie muzyki
Autor projektu: Sylwia Głowacka
Termin realizacji: październik 2014 - maj 2015
Projekt będzie realizowany przez dzieci 4-6-letnie
OGÓLNE ZAŁOŻENIA PROJEKTU
Jednym z głównych założeń projektu jest danie szansy właściwego rozwoju w sferze umuzykalnienia każdemu dziecku oraz możliwości aktywnych i twórczych działań niezależnie od jego uzdolnień muzycznych. Celem natomiast – rozbudzenie miłości do muzyki i przygotowanie do świadomego korzystania z niej, zapewnienie możliwości pełnego rozwoju zdolności muzycznych, rozbudzenie wyobraźni i wrażliwości artystycznej, a przez to rozbudzenie zamiłowania do muzyki.
Do zrozumienia muzyki, zwłaszcza klasycznej, z pewnością przyczyni się jej aktywne słuchanie. Dzięki aktywnym metodom dzieci będą wspaniale improwizować, akompaniować na instrumentach perkusyjnych i niekonwencjonalnych, interpretować muzykę ruchem, tańcem (również z szarfami, chustami), tworzyć opowieści słowne i ruchowe, czy malować muzykę.
Stosowane w projekcie metody, takie jak: instrumentalizacja utworów, realizowanie partytur, nadawanie fabuły i tytułu słuchanej muzyce, czy improwizacje ruchowo-taneczne mają na celu zaspakajanie potrzeby ekspresji twórczej i odtwórczej, a także nabranie odwagi, przełamywanie strachu, dowartościowane i akceptacja w grupie rówieśników.
Cele ogólne:
-
Rozwijanie wrażliwości na piękno otaczającego świata.
-
Przygotowanie do świadomego korzystania ze sztuki oraz do jej współtworzenia.
-
Rozwijanie zainteresowań muzyką oraz kształtowanie trwałych nawyków obcowania z nią.
-
Rozwijanie wyobraźni muzycznej, wyzwalanie chęci wyrażenia uczuć i myśli za pomocą ruchu i śpiewu.
-
Zaspokajanie potrzeb ekspresji twórczych i odtwórczych.
-
Rozwijanie podstawowych zdolności muzycznych, m. in. słuchu muzycznego, poczucia rytmu, umiejętności gry na instrumentach perkusyjnych konwencjonalnych i niekonwencjonalnych.
-
Kształtowanie umiejętności tworzenia obrazu do słuchanej muzyki.
-
Rozwijanie umiejętności słuchania i rozumienia muzyki.
-
Przybliżanie sylwetek sławnych kompozytorów oraz zaznajomienie z wybranymi utworami charakterystycznymi dla ich twórczości.